buy

buy

  • ۰
  • ۰

تفسیر سوره مائده آیه 1 9ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 9

سوره مائده

مدنى - 120 آیه

مقدمه

محتویات این سوره این سوره از سوره هاى مدنى است و 120 آیه دارد و گفته اند پس از سوره فتح نازل شده است ، و طبق روایتى تمام این سوره در حجة الوداع و بین مکه و مدینه نازل شده است .

این سوره محتوى یک سلسله از معارف و عقائد اسلامى و یک سلسله از احکام و وظائف دینى است .

در قسمت اول به مساله ولایت و رهبرى بعد از پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و مساله تثلیث مسیحیان و قسمتهائى از مسائل مربوط بقیامت و رستاخیز و بازخواست از انبیاء در مورد امتهایشان اشاره شده است .

و در قسمت دوم ، مساله وفاى به پیمانها، عدالت اجتماعى ، شهادت به عدل و تحریم قتل نفس (و به تناسب آن داستان فرزندان آدم و قتل هابیل بوسیله قابیل ) و همچنین توضیح قسمتهائى از غذاهاى حلال و حرام و قسمتى از احکام وضو و تیمم آمده است .

و نامگذارى آن به سوره مائده بخاطر این است که داستان نزول مائده براى یاران مسیح - در آیه 114 - این سوره ذکر شده است .

آیه : 1

آیه و ترجمه

بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ أُحِلَّت لَکُم بهِیمَةُ الاَنْعَمِ إِلا مَا یُتْلى عَلَیْکُمْ غَیرَ محِلى الصیْدِ وَ أَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ یحْکُمُ مَا یُرِیدُ(1)

ترجمه :

به نام خداوند بخشنده مهربان

1 - اى کسانى که ایمان آورده اید به پیمانها و قراردادها وفا کنید، چهار پایان (و جنین چهار پایان ) براى شما حلال شده است مگر آنچه بر شما خوانده میشود (به جز آنها که استثناء خواهد شد) و صید را به هنگام احرام حلال نشمرید خداوند هر چه بخواهد (و صلاح ببیند) حکم میکند.

تفسیر :

لزوم وفا به عهد و پیمان

بطورى که از روایات اسلامى و سخنان مفسران بزرگ استفاده مى شود، این سوره آخرین سوره (و یا از آخرین سوره هائى ) است که بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل شده است ، در تفسیر عیاشى از امام باقر (علیه السلام ) نقل شده که حضرت على بن ابى طالب (علیه السلام ) فرمود: سوره مائده دو ماه یا سه ماه پیش از رحلت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل گردید.

و اینکه در بعضى از روایات وارد شده که این سوره ناسخ است و منسوخ نیست ، نیز اشاره بهمین موضوع است .

این سخن با مطلبى که در جلد دوم همین تفسیر در ذیل آیه 281 سوره بقره گفته ایم که طبق روایات آیه مزبور آخرین آیه اى است که بر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل شده منافات ندارد، زیرا اینجا سخن از سوره است و در آنجا سخن درباره یک آیه بود!

در این سوره - بخاطر همین موقعیت خاص - تاکید روى یک سلسله مفاهیم اسلامى و آخرین برنامه هاى دینى و مساله رهبرى امت و جانشینى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) شده است و شاید بهمین جهت است که با مساله لزوم وفا به عهد و پیمان ، شروع شده ، و در نخستین جمله مى فرماید: اى افراد با ایمان به عهد و پیمان خود وفا کنید.

(یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود).

تا به این وسیله افراد با ایمان را ملزم به پیمانهائى که در گذشته با خدا بسته اند و یا در این سوره به آن اشاره شده است بنماید، درست همانند این است که شخص مسافر در آخرین لحظات وداع به نزدیکان و پیروان خود تاکید مى کند توصیه ها و سفارشهاى او را فراموش نکنند و به قول و قراردادهائى که با آنها گذاشته است ، وفادار باشند.

باید توجه داشت که عقود جمع عقد در اصل بمعنى جمع کردن اطراف یک چیز محکم است ، و بهمین مناسبت گره زدن دو سر طناب یا دو طناب

را با هم عقد مى گویند، سپس از این معنى حسى به مفهوم معنوى انتقال یافته و به هر گونه عهد و پیمان ، عقد گفته مى شود، منتها طبق تصریح جمعى از فقهاء و مفسران ، عقد مفهومى محدودتر از عهد دارد، زیرا عقد به پیمانهائى گفته میشود که استحکام کافى دارد، نه به هر پیمان و اگر در بعضى از روایات و عبارات مفسران ، عقد و عهد به یک معنى آمده است منافات با آنچه گفتیم ندارد زیرا منظور تفسیر اجمالى این دو کلمه بوده نه بیان جزئیات آن .

و با توجه به اینکه العقود - به اصطلاح - جمع محلى به الف و لام است و مفید عموم مى باشد، و جمله نیز کاملا مطلق است ، آیه فوق دلیل بر وجوب وفا به تمام پیمانهائى است که میان افراد انسان با یکدیگر، و یا افراد انسان با خدا، بطور محکم بسته مى شود، و به این ترتیب تمام پیمانهاى الهى و انسانى و پیمانهاى سیاسى و اقتصادى و اجتماعى و تجارى و زناشوئى و مانند آن را در بر میگیرد و یک مفهوم کاملا وسیع دارد که به تمام جنبه هاى زندگى انسان اعم از عقیده و عمل ناظر است . از پیمانهاى فطرى و توحیدى گرفته تا پیمانهائى که مردم بر سر مسائل مختلف زندگى با هم مى بندند.

در تفسیر روح المعانى از راغب چنین نقل شده که عقد با توجه بوضع طرفین ، سه نوع است گاهى عقد در میان خدا و بنده ، و گاهى در میان انسان و خودش ، و گاهى در میان او و سایر افراد بشر بسته میشود (البته تمام این سه نوع عقد داراى دو طرف است منتها در آنجا که خودش با خودش پیمان مى بندد، خویشتن را بمنزله دو شخص که طرفین پیمانند فرض مى کند).

بهر حال مفهوم آیه بقدرى وسیع است که عهد و پیمانهائى را که مسلمانان با غیر مسلمانان مى بندند نیز شامل مى شود.









سایر محصولات :
تفسیر سوره مائده آیه 1 9ص

تفسیر سوره مائده آیه 1...

تفسیر سوره لقمان

تفسیر سوره لقمان...

تفسیر سوره لقمان 1 تا 15 26ص

تفسیر سوره لقمان 1 تا 15 26ص...

تفسیر سوره قدر

تفسیر سوره قدر...

تفسیر سوره بقره 7ص

تفسیر سوره بقره 7ص...

تفسیر سوره بقره 22ص

تفسیر سوره بقره 22ص...

تفسیر سوره المائده 12ص

تفسیر سوره المائده 12ص...

تفسیر برای حجاب

تفسیر برای حجاب...

تفسیر سوره حمد 16ص

تفسیر سوره حمد 16ص...

تفسیر سوره الم نشرح

تفسیر سوره الم نشرح...

تفسیر سوره اخلاص 20 ص

تفسیر سوره اخلاص 20 ص...

تفسیر سوره آل عمران

تفسیر سوره آل عمران...

تفاوت بین بهشت و جهنم از نظر اسلام و دیگران چه می باشد

تفاوت بین بهشت و جهنم از...

تفاوت برنامه های IIs

تفاوت برنامه های IIs...

تغذیه از نظر قرآن کریم 9ص

تغذیه از نظر قرآن کریم 9ص...

تغذیه از نظر قرآن کریم 8ص

تغذیه از نظر قرآن...

تعلیم و تربیت در اسلام2

تعلیم و تربیت در اسلام2...

تعلیم و تربیت در اسلام

تعلیم و تربیت در اسلام...

دانلود کارتون پاندای کونگ فوکار 3

دانلود کارتون پاندای کونگ فوکار...

تعلیم و تربیت از نظر نهج البلاغه 35 ص

تعلیم و تربیت از نظر نهج...

تعلیم و تربیت گام به گام در مهد خانواده

تعلیم و تربیت گام به گام در...

تعلیم و تربیت کودکان اصول و مبانی آموزش و پرورش

تعلیم و تربیت کودکان ...

تعزیه خانی 35ص

تعزیه خانی 35ص...

تعریف فطرت

تعریف فطرت...

تعریف پایگاه داده های ارتباطی

تعریف پایگاه داده های...

تعجیل

تعجیل...

تعامل علم و دین از دیدگاه اقبال لاهوری 20 ص

تعامل علم و دین از دیدگاه اقبال...

تطابق علم و دین

تطابق علم و دین...

تضادها در دین مسیحیت

تضادها در دین مسیحیت...

تسریع بوت

تسریع بوت...

تزئینات در مسجد

تزئینات در مسجد...

ترفندهای فتوشاپ

ترفندهای فتوشاپ...

ترفندهای جستجو در گوگل

ترفندهای جستجو در گوگل...

ترفند ها و سرور های کانتر استریک

ترفند ها و سرور های کانتر...

رادیوگرافی دیجیتال تفاوت ساختاری و مزیت های سیستم رادیوگرافی دیجیتال

رادیوگرافی دیجیتال ...

ترفند های یاهو مسنجر

ترفند های یاهو مسنجر...

ترفند های جالب یاهو مسنجر

ترفند های جالب یاهو مسنجر...

ترجمه دو صفحه اول الله

ترجمه دو صفحه...

ترجمه خطبه 83

ترجمه خطبه 83...

ترجمان البلاغه کامل 57

ترجمان البلاغه کامل...

ترتیب نماز

ترتیب نماز...

تربیت دینی کودکان

تربیت دینی کودکان...

تربیت دینی نوجوانان و نیازهای آنها

تربیت دینی نوجوانان و...

تربیت اخلاقی

تربیت اخلاقی...

تربیت 28ص

تربیت 28ص...

تربیت اولیه حضرت علی 24ص

تربیت اولیه حضرت علی 24ص...

تخمین هزینه نرم افزار 15 ص

تخمین هزینه نرم...

تحلیل داده ها

تحلیل داده ها...

تحلیل نحوی جهت دار

تحلیل نحوی جهت دار...

تحقیق درباره غیبت و عیب جویی

تحقیق درباره غیبت...

قارچ مزرعه سروش 20 ص
قابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
کمک فنر دو جدارة بی فشار
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص

کلمات کلیدی :للّه لیه پیامبر صلى صلى للّه وره مائده لّم نازل علیه لسلام فراد نسان ندارد یرا چهار پایان وفا کنید پیمان پیامبر مساله پیمانهائى مائده وایات پیمانهاى مفهوم سلامى میشود
  • ۹۶/۰۹/۰۸
  • مجید ایرانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی